F.A.Q.

Poniżej przedstawiamy najczęściej zadawane pytania :)

Czy cena zalezy od rodzaju efektu?

Koszt przygotowania projektu jest uzależniony od rodzaju efektu i dostarczonych materiałów.
 
Efekt 3D- aby uzyskać efekt 3D należy przygotować materiały np. w formacie psd na pełnych warstwach. Jeśli materiał wyjściowy do druku mamy jako obraz np.  jpg , tif itp. musimy w takim przypadku odseparować z niego poszczególne elementy co związane jest z większym nakładem pracy i wyższą ceną.
 
Efekt flip/animacja - w tym przypadku materiałem wyjściowym do produkcji jest dostarczenie w oddzielnych plikach odpowiedniej ilości obrazów/klatek w formacie tif lub jpg. Takie materiały są wystarczające do dalszej produkcji. 

Czy ilośc zamawianych sztuk ma duży wpływ na cene jednostkową?

Ilość zamawianych sztuk do pewnego poziomu ma duży wpływ na cenę. I tak np. wydrukowanie jednej sztuki jest związane z odpowiednim przygotowaniem materiałów, przetworzeniem ich pod druk soczewkowy a następnie ustawieniem maszyny. Ustawienie maszyny do prawidłowego wydruku 1 sztuki związane jest najczęściej w wydrukowaniem kilku sztuk i wybraniu z nich tej, na której uzyskaliśmy najlepszy efekt. Jeśli mamy już tak przygotowaną maszynę do druku, koszt druku kolejnych sztuk związany jest już tylko z kosztem materiałów ( soczewka, farba drukarska ) oraz kosztem pracowniczym.
Dlatego też koszty przygotowania druku , ustawienia maszyny i wydruków próbnych w przypadku druku jednej sztuki wliczane są całkowicie w jej koszt , natomiast w przypadku większej ilości rozdzielane są na poszczególne sztuki. Im więcej sztuk tym niższa cena jednostkowa.
 

Jaki jest opłacalna minimalna ilośc sztuk ?

Jeśli chodzi o male formaty ( wizytówki , kartki pocztowe itp ...) opłacalne ilości zaczynają się przy nakładach kilkuset sztuk. Natomiast czym większy format tym ilości te są niższe i tak np. dla dużego formatu soczewki 120 x 180 cm opłacalny rząd wielkości to kilkanaście sztuk.

Jak wyglada cały proces realizacji zamówienia? - projekt, próbka, akceptacja

Na czas realizacji zlecenia składa się kilka etapów:
1) kreacja - przygotowanie projektu
2) druk i akceptacja proof'a
3) produkcja
 
Kreacja czyli odpowiednie przygotowanie projektów do druku jest z naszego doświadczenia najdłuższym etapem w procesie produkcyjnym. Aby lepiej przygotować się do tego etapu i skrócić jego czas realizacji zachęcamy do przeczytania kilku podpowiedzi z działu " Porady techniczne" . 
Etap ten zawiera przygotowanie i przesłanie do nas materiałów do druku. Jednak ze względu na pewna specyfikę druku soczewkowego, nie ze wszystkich materiałów da się osiągnąć odpowiedni efekt. Zapoznanie się z naszymi poradami oraz zastosowanie si do nich może znacznie skrócić proces produkcji.
Jeśli już otrzymamy od klienta odpowiednie materiały, przystępujemy do wydrukowania próbki.Bardzo często się Zdarza , że nasi graficy modyfikują otrzymany projekt ( jeśli jest taka możliwość ) pod kątem otrzymania lepszego efektu. Następnie przystępujemy do drugiego etapu czyli druku proof'a.
Jeśli efekt jest zadowalający przechodzimy do etapu produkcji. Natomiast jeśli klient widząc wydrukowany projekt dojdzie do wniosku , że należy go ulepszyć wracamy ponownie do etapu kreacji i modyfikujemy go.
Zdarza się niekiedy, że dopiero czwarta próbka jest tym idealnym zaakceptowanym projektem.
 

Jak przygotować pliki do produkcji?

druk flip, animacja - ruch:
materiały przygotować w formacie .tif 
poszczególne klatki animacji w oddzielnych plikach.
maksymalnie 3 klatki przy liniaturze pionowej
rozdzielczość druku - min. 150 dpi
materiały przygotować  w skali 1:1 (wymiar netto taki jak wymiar plakatu, bez spadów)

druk 3D- głębia:
materiały przygotować w .psd na pełnych warstwach
efekty warstw, maski, wyrenderowane do pełnych warstw 
warstwy w trybie normal lub przezroczystośći
lewa/prawa strona - plus 10% szerokośći
ilość warstw min. 3
rozdzielczość druku - min 150 dpi
materiały przygotować  w skali 1:1
 

Kto odpowiada za kreację i przygotowanie materiałów do druku?

W większości przypadków przygotowanie kreacji, materiałów do druku leży po stronie klienta. Aby jednak wykorzystać nasze doświadczenie w tym zakresie oraz skrócić proces realizacji zlecenia, istnieje możliwość zlecenia nam tych prac. Poniżej podajemy kilka przykładów w jaki sposób możemy przejąć prace związane z procesem produkcyjnym:
 
1) przygotowanie projektu na podstawie gotowych materiałów. Przeróbka grafiki, dobranie i zaproponowanie odpowiedniego efektu.
 
2) Przygotowanie koncepcji projektu na podstawie dostarczonych przez klienta różnych materiałów.
 
3) Przygotowanie od początku materiałów do druku, sesje fotograficzne, znalezienie i zakup zdjęć itp ...
 
Koszt powyższych prac wyceniany jest indywidualnie.

Czy jestesmy w stanie kazdy projekt przerobic na 3D lub flip ?

Nie z każdego projketu uda sie uzyskac głębię, łatwiej jest natomiast uzyslkać efekt flip.
 
Poniżej przedstawiamy kilka porad jak przygotować materiały aby uzyskać prawidłowy efekt 3D lub flip/animacja:
 
Projekt 3D:
 
1. Bardzo istotną rolę odgrywają kolory. Obraz nie może być zbyt ciemny.
2. Bardzo ostrożnie używać apli. Na apli efekt 3D zanika.
3. Jasne i żywe kolory z przodu.
4. Kolory ciepłe z przodu - chłodne z tylu.
5. Postarać się o możliwie dużą ilość interakcji pomiędzy obiektami (zachodzenie na siebie elementów na różnych planach) - kompozycja tzw 'gęsta'
4. Tło z możliwie dużą ilością szczegółów
5. Istotne jest utrzymywanie pewnego kontrastu miedzy elementami w tle - generalnie tlo z dużą ilością szczegółów w małym kontraście będzie bardzo przypominało aplę..
5. Im bliżej środka ostrości umieścimy element, tym będzie on ostrzejszy. Najmniejsza ostrość jest z przodu i tylu obrazu.
6. Nie należy stosować drobnego tekstu. Dla soczewki 75 LPI granicą jest 10 punktów.
7. Czcioneki szeryfowe wyglądają gorzej.
 
Flip:
 
1. Dobre flipy powstają zazwyczaj z 2 obrazów.
2. Należy unikać bardzo kontrastowych zmian w najistotniejszej części obrazu.
3. Bardzo kontrastowe zmiany mogą powodować "ghosting", czyli delikatne pojawianie się jednego obrazu podczas gdy dobrze widzimy drugi.
4. Należy unikać zmiany jednej typografii na drugą aczkolwiek efekt taki jest możliwy.
5. Problemy z czcionkami, takie jak w przypadku 3D

Jaki jest czas realizacji zamówienia w zalezności od nakładu?

Czas druku zlecenia uzależniony jest od aktualnie wykonywanych przez nas prac tj. obłożenia maszyn drukarskich. Standardowy czas wykonania zlecenia to ok. 7 dni roboczych. Liczony on jest od momentu akceptacjo proof'a i złożenia zamówienia. Dotyczy to oczywiście nakładów, których sam czas produkcji wynosi 1-2 dni ( przybliżone wartości to : ok. 100 szt B2 oraz ok. 25 szt. 120x 180 cm)